Osnovna ideja i tehnicka zadaca pri projektu koji vam prikazujemo bila mu je - iskoristiti 17 godina stari kamin na drva za zagrijavanje cijele obiteljske kuce.
Kako kuca ima instalirano centralno grijanje zelio iskoristiti cijelu infrastrukturu postojece instalacije s plinskim kombi-bojlerom, ali bez trosenja plina, osim za ekstremno jake zime kad se pretpostavlja minimalna potrosnja.
Izrada kotla
kliknite na sliku za povecanje
1.
2.
3.
Skica kotla - pogled sa strane za lozenje kamina Zadnja strana kotla s izvedenom instalacijom
Kako to izvesti. Nova zamisao temelji se na konstrukciji posebnog kotla koja je nastala kao rezultat visegodisnjeg pracenja tehnicke literature iz tog podrucja i temeljem razmjene iskustava u krugu prijatelja, pri cemu mu je najveca potpora bio gospodin Ivan Drvar.
Cijeli kotao nastao je u kucnoj radionici, a izraden je od cetvrtastih crnih cijevi 100x50x4 i besavnih okruglih crnih cijevi 3/4?. (Sve mjere su tocno dane prema crtezu br.1.)
Kako bi se ostvario maksimalno dobar protok i minimalni otpor crpki trebalo je okrugle cijevi zagrijavanjem savinuti u blagi luk pod kutom od 90°, a to je ujedno omogucavalo relativno lako spajanje okruglih i cetvrtastih cijevi zavarivanjem.
Pri samoj izvedbi trebalo je voditi racuna o tome da kamin stoji na ravnoj horizontalnoj povrsini, a kotao je valjalo projektirati i izvesti tako da ni u kojem slucaju u njemu ne ostane zracni jastuk, jer bi mu narusio funkciju.
Spajanje dijelova kotla izveo je elektrozavarivanjem, sto je iziskivalo podosta napora i vjestine, a utrosio je priblizno 2 kilograma elektroda.
Kotao je sad na testiranju i radi vise nego zadovoljavajuce. Ovakav se tip kotla, uz odredene prilagodbe, moze ugraditi u mnoge druge tipove kamina i peci.
Na konkretnom primjeru ugradnje u stari kamin, kotao zagrijava u obiteljskoj kuci 80 m2 stambene povrsine i to u dvije etaze s ukupno 6 radijatora (prikaz na crtezu br. 3). Temeljem proteklog testiranja gospodin Bratkovic je ustanovio sljedece cinjenice:
grijanje je moguce u dvije varijante. U prvoj, kad radi samo plinski kombi-bojler, zatvaraju se ventili 1 i 2, a otvara se ventil br. 3 (prema crtezu 2)
drugoj varijanti grijanje se ostvaruje preko novougradenog kamina, dakle, zatvara se ventil br. 3, a otvaraju ventili br. 1 i 2.
Tim postupkom zapravo skrecemo vruci vod vode u novi kotao i preko ventila br. 1 vracamo zagrijanu vodu u vruci vod prema radijatorima. U ovoj varijanti treba regulator temperature vode u kotlu kombi-bojlera postaviti u polozaj 1 tako da se plamenik bojlera uopce ne pali, jer ce termometar u bojleru stalno mjeriti temperaturu vode iz novog kotla koja ce biti visa od zadane, pa nece dopustiti paljenje plamenika bojlera.
U ovom dijelu potpuno je zadovoljena druga postavljena zadaca - cijela infrastruktura grijanja sluzi za tocan i ucinkovit rad novog kotla.
postoji i treca varijanta koja nije zamisljena kao prioritet, a bit ce aktualna samo za jako hladne zime. Dakle, moguce je ukljuciti oba sustava grijanja istodobno i to opet uz maksimalnu stednju skupljeg energenta, a u ovom slucaju to je plin.
Prema crtezu broj 2 treba otvoriti ventile 1 i 2 , sto znaci ukljuciti u rad novougradeni kotao, ali i regulator temperature u kotlu kombi-bojlera postaviti na neku mjeru od 1 do 9, sukladno sobnom regulatoru, tako da se samo u slucaju kad novi kotao ne moze postici vrsnu temperaturu upali plamenik plinskog kombi-bojlera i tako pomogne novougradenom kotlu da dode do zadane sobne temperature, a potom se automatski gasi.
Napravljen za tocno odredeni tip kamina (prema mjerama iz crteza br. 1), ovaj kotao moze primiti priblizno 8 litara vode - dakle 10 posto od ukupne vode u sustavu - sto jamci dobro grijanje.
Ovoj cijeni materijala treba dodati cijenu ideje, izrade i montaze. U svakom slucaju kotao bi se visestruko isplatio u jednoj sezoni grijanja.
Treba reci kako je opisano rjesenje najjeftinije i najjednostavnije, ali ima i slabu tocku koja nije poseban tehnicki problem. Plinski kombi-bojler je tehnicki rijesen tako da i kad radi centralno grijanje prednost ima topla voda.
Pojednostavljeno receno, ako bojler rabimo za centralno grijanje, kad otvorimo slavinu za toplu vodu dobit cemo toplu vodu, a grijanje ce za to vrijeme mirovati.
To samo po sebi nije smetnja, ali u tom mirovanju crpka bojlera radi za potrebe tople vode, pa ako intenzivno lozite voda u kotlu mogla bi zakuhati, sto bi opet uzrokovalo otvaranje sigurnosnog ventila preko kojega bi se smanjio trenutacni pritisak. No time bi i normalni radni pritisak mogao pasti ispod 0,8 bara, sto bi moglo izazvati raspad sustava, jer je za normalan rad kombi-bojlera nuzan odredeni pritisak. To bi zahtijevalo ponovno dopunjavanje i podizanje cijele instalacije na pritisak oko 1,5 bara, sto je uvjet za tehnicki isparavan i ucinkovit rad.
Kako bismo sve ovo izbjegli imamo dvije mogucnosti:
pri intenzivnom grijanju ni u kojem slucaju ne trosite toplu vodu duze od 2 do najvise 3 minute, a prije kupanja OBVEZNO pricekajte da se plamen smanji do pred gasenje.
ovo rjesenje omogucuje potpuni komfor, ali i dovodi do dodatnih troskova.
Na izdvojeni vruci vod prema ulazu u novi kotao - poslije ventila 2, (crtez br. 2) treba postaviti dodatnu crpku za vodu koja se moze po potrebi ukljuciti najobicnijim prekidacem ili na izlaznu cijev iz kotla ugraditi termoprekidac koji bi prema porastu temperature vode u kotlu ukljucivao crpku. Ta crpka kosta oko 500 kuna.
Pitanje je, dakle, da li kupiti dodatnu crpku ili stalno biti na oprezu.
Slijede vazne napomene za sve varijante i izvedbe kojih se obvezatno valja pridrzavati, ako ocekujete maksimalnu ucinkovitost:
vrlo je bitan dobar odabir mjesta gdje cete uci u postojecu instalaciju centralnog grijanja s novim kotlom i to iz dva razloga:
ucinkovitost novog kotla bila bi maksimalna kad biste odvajanje prema novom kotlu izveli na glavnom vrucem vodu prije prvog radijatora, gdje bi kao i u ovom slucaju trebalo postaviti sva tri ventila i ponovno se ispred prvog radijatora vratili u vruci vod. To je vazno, jer je novi kotao u sustavu spojen radno i vruca voda ide u vruci vod prema svim radijatorima koji su u redu ispred njega, dok se oni iza odvajanja griju vodom u povratku koja je nize temperature.
zbog ustede materijala i vremena - ako promotrite crtez br. 3 vidjet cete da novi kotao ulazi u instalaciju iza prvog radijatora, cime nije znatno smanjena ucinkovitost grijanja u cijelom prostoru, a ustedeno je 12 metara bakrenih cijevi Ø 22 mm, nekoliko koljena i ostalog sitnog materijala.
Vazno! Bez obzira na to o kojem je kaminu ili peci na kruta goriva rijec, uvijek treba imati na umu kako su u njih ugradena tehnicka rjesenja koja jamce vrlo ucinkovito i potpuno sigurno grijanje, sto znaci da nitko ne smije samovoljno izbacivati ili prekrajati odredene dijelove u kaminu, a posebno ne one koji reguliraju protok zraka.
Ni u kojem slucaju ne smijete mijenjati protok dimnih plinova!
Jedino postujuci ova nacela mozete osigurati komfornu i tehnicki sigurnu sezonu grijanja.
Troskovnik dijelova nuznih za izradu kotla:
1,5 metra kvadratne crne cijevi 100x50x4 130 kn
6 metara besavne crne cijevi Ø 3/4? 80 kn
2,5 metra bakrene cijevi Ø 22m 55 kn
tri kuglasta ventila 3/4 90 kn
odzracnik, fitinzi i ostali sitni materijal 65 kn
2 kg elektrode, rezne ploce i 2 m azbestne trake 90 kn
Ukupno 510 kn
Instalacija centralnog grijanja s ugradenim novim kotlom u kaminu
U pravilu, svaki je instalacijski sustav prilagoden kuci i njenim osobinama. Tako je i u ovom primjeru sve napravljeno prema potrebama ukucana i mogucnostima stedljive izvedbe.Dakako, najvece su ustede ostvarene samogradnjom, a pritom je svaki detalj temeljito obraden. Ovakav dodatni kotao za iskoristenje krutog goriva moze se ugraditi u bilo koju pec ili kamin.
[Ovu poruku je menjao bakara dana 12.02.2007. u 17:14 GMT+1]