I meni je to padalo napamet kada sam bio mali, ali je odgovor gotovo sasvim logičan. Kada sam počeo aktivno da se interesujem za materiju, naravno da mi je i ovo dopalo šaka/očiju
-Na tim visinama (7-10k metara), temperature su sumanuto niske i leti (čak i do -40°C; zimi ni niže nije bolje, kao što znamo); teoretski bi iskakanje bilo moguće uz specijalna odela, koja bi bilo nemoguće obući dovoljno brzo;
-Sumanuta brzina kontra-vetrova dostiže i po 800+ km/h - iskakanje je nemoguće i završilo bi se momentalnom smrću gušenjem;
-Vazduh je ekstremno razređen i nije moguće disati ga - što znači, potrebna je kiseonička oprema, za koju je opet potrebna specijalna obuka, ma kako jednostavno izgledalo sa strane - profesionalni padobranci nisu obučeni za ovakvu vrstu skokova - ovo je drugi osnov za gušenje;
-Da bi iskočio padobranom, padobranac ga izvodi na visinama do max ~6000m, što bi značilo da pilot mora spustiti avion na tu visinu (ili niže). Kontradiktorno pitanje koje iz toga proističe je - ako je avionom već moguće manevrisati, nije li logičnije izvesti "ditching" (sletanje na vodene površine u relativno kontrolisanim uslovima) ili redovno sletanje na odgovarajuću površinu, iako je i to đavolski teška varijanta, ali opet ima više šansi nego casual padobranci? Na stranu što je nemoguće otvoriti vrata na tim visinama, a da ne dođe do nagle dekompresije gde bi svi koji nisu vezani, naučili da lete bez padobrana, ako bi uopšte uspeli da pogode vrata, pre no što glavom odalame o enterijer;
-Oni koji bi iskočili u varijanti gde motori rade, završili bi istranžirani. Ukoliko motori ne bi radili, tranžiranje bi bilo manje efikasno, ali bi vrtložni vetrovi svakako spakovali nesrećnika u turbine. Ako je motor turboelisni ili standardni klipni (sa elisama), efekat bi bio kao na vašaru.
-Oprema koja bi bila na granici prikladne za ovakve uslove bi zauzimala bukvalno polovinu ukupnog prostora.
Verovatno je bilo nekih studija koje su obrađivale ovakvu problematiku - ne verujem da su rezultati bili povoljni.
EDIT: Ventura me je preduhitrio. Da, slažem se - većina problema koji se dese sa relativno kontrolisanim okolnostima, ni ne budu predmet analiza na TV-u, pošto su piloti prilično dobro utrenirani da prevaziđu najveći broj vrlo teških situacija. Padobrani bi stoga (teoretski) bili primenjivi samo u slučajevima kada nikakve kontrole nema, a tada imamo probleme koje je gore naveo Ventura i ja za njim.
Pozdrav
P.S. "Ditching" je uglavnom nemoguće izvesti kako treba za avionima čiji motori nisu na trupu, već na donjem delu krila, što je danas vrlo čest (da ne kažem - najčešći) slučaj.
[Ovu poruku je menjao StORM48 dana 02.06.2009. u 18:32 GMT+1]