Citat:
Nebojsa Milanovic: Naime, TDI PD koncept je inženjerski napredniji i bolji od CR, omogućava veći snagu i manju potrošnju.
PD nije ni u čemu "napredan". To je prost naslednik prastare, traktorske, "boš pumpa" tehnologije, s tim što naravno, postoji posebna pumpa za svaki cilindar, a ne jedna za ceo motor.
Jeste napredno u tome da je kraći tok goriva, da nema vodova viskog pritiska, i da je zbog tih osobenosti moguće ostvariti viši pritisak ubrizgavanja. I to je to.
Common Rail, nasuprot tome, jeste genijalan inženjerski, napredni koncept, pre svega zbog elektronski kontrolisanog ubrizgavanja, tačno usklađenim sa ostalim parametrima motora, kao što su položaj radilice, položaj bregaste (a time i ventila), broj obrtaja, temperatura motora, količina vazduha i ostalo.
Elektronski se kontroliše kako momenat ubrizgavanja tako i količina ubrizganog goriva.
Nikakva mehanika, nikakav mehanički "koncept" ne može ni približno da uskladi sve ove parametre.
Dalje, FIAT-ov
multijet koncept uvodi, ne jedno, već višestruko ubrizgavanje. Sve se odvija, naravno u mikrosekundama. Bolje raspoređeno gorivo u jedinici vremena, i još bolje i još potpunije sagorevanje.
Naravno, ovo je moguće samo kod elektronski kontrolisanog ubrizgavanja.
Ova tehnologija omogućava realnu isplativost tj. praktičnost i relativno malih dizel motora, kao što je 1.3 multijet, koji se naširoko ugrađuje u automobile B segmenta.
"Lakše ispunjavanje EURO X normi" nije puka fraza. Samo bolje i potpunije sagorevanje može da vodi ka manjoj emisiji CO i ugljovodonika u izduvnim gasovima.
Bolje i potpunije sagorevanje vodi ka manjoj potrošnji i naravno većoj isporučenoj snazi za istu količinu goriva.
Da je PD tehnologija imala bolje i potpunije sagorevanje, lako bi ispunila sve postavljene EURO X norme. Ali nije.
"Točak istorije" tj. napretka ne može se ničim zaustaviti.
Na primer, kad je jednom uveden alternator, kao bolji izvor napajanja u automobilu a pri tom manji i jeftiniji, svi su zaboravili dinamo.
Kad je jednom uveden hidraulički sistem kočenja, svi su odmah zaboravili i napustili sistem sa sajlama (osim Britanaca i RR. Trebalo im je neko vreme)
Da je PD tehnologija bila bolja i naprednija od CR, našla bi svoje mesto. Proizvodnja bi se nastavila, dal' u Kini, u Indiji, Brazilu ... svejedno.
Ako ne u domenu putničkih automobila, onda u motorima za kamione, autobuse, traktore, građevinske mašine.
Ali nije. Zaboravljena je i napuštena isto kao i automat za žmigavce za bimetalnom trakom.
[Ovu poruku je menjao Java Beograd dana 27.04.2021. u 18:53 GMT+1]
OTPOR blokadi ulica, OTPOR blokiranom Beogradu, OTPOR blokiranoj Srbiji