@marko i pctel: umesto konja, trebalo je svakako da pise maks obrtni momenat - moj lapsus.
Zatim, pricam sada samo o benzicima, posto je topik o benzincu.
Uzmimo ovako primer:
60 km/h u petoj brizini se vrti prakticno na leru (tik iznad 1000 obrtaja). Na tim obrtajima automobil, tj motor raspolaze sa oko 30% ukupne snage, odnosno sa 30 konja ako motor ima deklarisanih 100 konja. E, sada: automobil u svakom trenutku ima, recimo 1000kg. Sada vi meni objasnjavate, da ce motor manje da trosi kada koristi 30 konjskih snaga da odrzi automobil mase 1 tone, nego kada koristi recimo 80 konja? Pa onih 30 moras da upregnes onda iz sve snage, tj da mu das vise gasa, tj da trosi vise benzina...? :| Ne, ne vidim logiku.
Drugo - kada se kaze da je maksimalni obrtni moment od recimo 170 Nm pri recimo 3800 obrtaja, onda se to odnosi na svaki stepen prenosa (nisam siguran za prvu i za rikverc, posto oni nisu sinhroni). Uglavnom, u tom rasponu obrtnog momenta, motor proizvodi najvise snage. Sa vise snage - lakse se pokrece ili odrzava brzina vozila iste tezine. Sa manje snage - motor mora vise da 'radi' da bi odrzao istu brzinu, a da ne pricam o ubrzavanju.
Imam stila, sa board kompjuterom i pokazivacem trenutne i prosecne potrosnje na njemu. Menjac ima i 6 brzina. Recimo, pri 80 km/h u sestom stepenu prenosa, sa mojim stilo voznje trosi oko 5,5 litara na 100 kilometara i motor se vrti na 1,800 obrtaja. Na istih 80 km/h u 4-oj brzini na oko 3,500 obrtaja trosi - 5,5 litara.
E, sada - kada sam u sestoj brzini pri 80 km/h i dam pun gas, potrosnja ode na oko 12,5 litara dok se brzina skoro ne menja. Do 100 bi mi trebalo oko 15-ak sekundi. Dok, u cetvrtoj brzini, pri 80 km/h kada dam pun gas, potrosnja ode na oko 12,5 litara, a do stotke stizem za svega par sekundi.
Sve u svemu: u sestoj bi 10 sekundi duze trosio 12,5 litara. Zasto? Zato jer motor radi sa 30 konja u sestoj brzini, dok u 4-oj posto je vec na maximumu obrtnog momenta mog motora radi sa svih 80 raspolozivih... ;)
Tako, da i dalje stojim iza toga, da sporije ubrzavanje vozila, trosi vecu kolicinu goriva:
1. motor radi sa 30% snage i treba mu vise benzina da sa manje snage pokrece vozilo;
2. potrebno vreme da se dostigne zeljena brzina je duze, odnosno umesto da dnevno motor bude opterecen (pod gasom) 15 minuta, auto bude 20 minuta pod opterecenjem...
Kod dizela je druga prica, ali sada pricamo o benzincima :)
Poz,
Sale
=========
Uporedi cene i karakteristike za vise od 10.000 proizvoda, izmedju ostalog:
Digitalni foto-aparati
Mobilni telefoni
Skolski pribor
=========