Da krenemo redom.
Znas li onu pricu kako su vojnici pokvarili nakovanj.
Ne izvrcu se tenkovi po kasarnama. Cudna konstatacija. U kasarni Marsal Tito u Skoplju prije rata dva tenka M84 u dvije godine od ukupno 20 komada koliko ih je tada tamo bilo, izvrnuli se na kupolu. Ako poznate kasarnu Marsal Tito kruz nju duzinom ide cesta oko koje su sa obje strane veoma nezgodni kanali. Malo nepaznje i ode tenk na glavu.
Ne gadjaju jedne druge po poligonima. E da Vam ispricam sta je bilo na poligonu Pasuljanske livade jedne predratne godine. Posto sam isao sa sve i jednom VP na bojeva gadjanja tenka M84 prije rata odem sa jednom VP na poligon Pasuljanske livade kod Cuprije. Tenkovsko streliste ima tri staze. Tenkovi krecu sa pocetnih polozaja i idu prema svojoj stazi. Idu sva tri zajedno, jedan za drugim, pa onda jedan skrece pod pravim uglom na svoju stazu desno, ostala dva idu, pa iduci skrece na svoju stazu desno i preostali jedan ide i nakon nekih 20 metara ide na svoju stazu i skrece desno i ide prema meti. Tako da sva tri tenka idu paralelno i gadjaju bojevom municijom metu. Sve je bilo dobro i islo gadjanje uobicajeno dok tenk koji je trebao da skrene u trecu stazu skrenuo za drugim u drugu stazu. Svi su imali srece. O nastavku se ne prica.
A da pricam malo o tenku koji je isao, isao i propao kroz betonsku plocu u septicku jamu. Trebalo je i to popraviti.
O sudaranju tenkova na putevima imam negdje slike sudara tenkova, ali mi se neda da ih sad skeniram.
Obuka posada i tenkovskih majstora. Da Vam kazem kako sam znao preci 500 Km da bih zamjenio osigurac. Obuka majstora. Jedne godine drzao sam u nekoliko remontnih zavoda predavanja o tenku. Odem ja tako sav sretan u jedan remontni zavod da drzim nastavu o tenku. Tabla, kreda itd. Pricam ja, pricam i pitam ima li pitanja. Svi cute. Nevalja mi predavanje. Spustim nivo predavanja po strucnosti, odrzim lekciju, pitam ima li pitanja, jedan pita neko nesuvislo pitanje. Jos spustim nivo predavanja na veoma nizak nivo. Pocese neka pitanja, ali mi je sve to jos cudno. Tu je oko 40 slusaoca. Dosli iz raznih kasarni. Presli puno kilometara. Kazem ja da onaj koji je bio u tenku M84 neka digne ruku. Samo 5 (pet) njih bilo u tenku. A ostali. E tu je caka. Morala VP da posalje po covjeka ili dva na predavanje. Naredba Generalstaba. Tako su mi poslali brice, krojace, rukovaoce parnih kotlova, oruzare, autoelektricare, stolare itd. Na ostala predavanja sam sam birao slusaoce jer sam ih skoro sve poznavao. Problem je u organizaciji vojske. Znao majstor raditi posao ili ne plata mu je koliko se uvuce duboko starjesini. Na americkim vojnicima ima vise lijevog dzepa znacka za sta je majstor, tj za sta je obucen. I plata mu je veca za svako znanje koje posjeduje. Polaze ispit svakih 6 mjeseci. Ako ne polozi ispit plata mu se umanjuje. Kasnije sam za ova predavanja dobio veliku plaketu JNA. Glupo kad ih nisam nista naucio.
Poznajem li gen. Milorada Dragojevica, bivseg direktora VTI. Covjeka koji je napisao knjigu Borbena oklopna vozila. On je motoras, pa bi bilo zgodnije da je tu knjigu nazvao tenkovski motori. Mislis li na brata od pukovnika Boze Dragojevica sa kojim sam bio zajedno u Kuwajtu. Vojvodica ne znam.
Kokpit aviona sa dugmetom FLY. Gledao sam film sa Rambom gdje je Rambo sam u tenku T72, vozi ga, gadja iz pokreta pokretni cilj, puni top itd. I on ima slicno dugme. Ima i film o Bondu, Jamesu Bondu, 007. Vozi se po Moskvi u T55. Vozi stojeci, ali stoji na mjestu gdje je u tom tenku obicno stoji bojeva municija i pored njih akumulatori. Ne vidi se poklopac vozaca tenka.
105 dugmica. Oko 105 zavisno od verzije tenka.
Da nabrojim neke.
Komandna tabla nisandzije. Puno dugmica za upravljanje balistickim procesom. Komandni blok nisandzije. Okidaci topa i mitraljeza, taster za mjeranje daljine do cilja, razni dugici, Panel nisanske sprave, puno dugmica za upravljanje DNNS-2. Tabla sa osiguracima, Mehanizam blokade kupole, mehanizam pokretanja kupole, mehanizam pokretanja topa, dugmici za radio vezu, unutrasnju i vanjsku, prsni prekidac, Tasteri za bacace dimnih bombi, prekidaci i poluge i rucke od automata punjenja topa.
A zasto ovo sve sluzi. Da se opali tamo gdje treba kad treba. Jedne ratne godine zovnu mene tamo negdje da popravim neki tenk. Bio tenk na livadi deset godina. Dat da se od njega napravi ucilo. Tenk iz nulte serije. Smrzla mu voda u motoru, puko blok. Zamjenili oni motor, i zovnuli mene. Sad bi da ga stave u borbenu upotrebu. Dodjem ja pogledam tenk i razgledam ga mislim sta da mu radim. Zovne mene komandant puk. ZXZXZ i kaze mi da su dosli neki iz jedne lokalne jedinice kazu ubise ih sa tenkovima a nemogu im nista. Pita mene on bi li ja mogao da sa ovim tenkom onesposobim neprijateljske polozaje. U tenku nedostaje pola dijelova, nema kablova, ne pokrece top, kupolu vrti samo desno. Kasnije kad sam ga zavrsio imao je preko sto neispravnosti. Kazem ja dajte mi dva sata. Ocistim top koji nije bio ciscen 10 godina, u tenku 30 cm vode na podu, tenk u stanju raspadanja, nema unutrasnje i vanjske veze. Od municije ima samo kumulativna. Svejedno kad memorija automata punjenja ne pamti. Sredim ja tenk koliko se moglo i sad mi treba posada. Vozac. Nadjem jednog koji je vozio samo T55. Desetak minuta obuke i vec je skuzio tenk. Sad mi treba komandir. Nece niko sa mnom u tenk. Poklopili nas. Oko nas dosta mrtvih. Nadjem jednog malo bistrijeg i objasnim mu koliko je potrebno za rucni ili poluautomatski rezim, jer automatika ne radi. Pokazu meni nasi artiljerci sa svojim spravama koordinate ciljeva. Sve je to bilo dobro dok nismo usli u tenk. Upalili motor. U tenku buka, nista se ne cuje. Masem ja komandiru tenka sta da radi, ali on ne reaguje, zbunio se i ne cuje. Opalio ja prvo zrno. Na 3 Km u metu. Dakle morao sam sa tenkom kojem ne radi hidraulika azimuta i elevacije, kojem ne radi automat punjenja, koji nema unutrasnje i vanjske radio veze itd napuniti top, naci cilj, nanisaniti na njega, izmjeriti daljinu, unijeti rucno korekcije i opaliti. I normalno pogoditi prvim zrnom u metu. Za drugo zrno cesto nema sanse. Nakon 1 minute pocese da nas gadjaju sa dva polozaja sa maljutkama. U medjuvremenu trebalo je rucno ili poluautomatski: izbaciti dance od prethodnog opaljenja, podici kasetu zrna, ubaciti zrno, vratiti lanac donosaca, spustiti kasetu, ugurati barutno punjenje, vratiti lanac donosaca, spustiti kasetu zrna u donji polozaj, osloboditi top iz polozaja za punjenje topa, nanisaniti, izmjeriti daljinu do cilja, unijeti korekcije i opaliti. Unutrasnja veza ne radi, komandir nema pojma, zbunio se, maljutka nas poklopila. E ovdje su dosli do upotrebe neki od onih 105 dugmica. Ovdje nema dugmeta FLY. A jos kad se komandir zbuni ili prepadne, a treba ti do 5 sekundi da preuzmes funkcije koje ima samo komandir ili te nema. Da preskaces top za vrijeme punjenja da bi stisno neki dugmic, jer imas ukocenog komandira. Za skoro svaku radnju druga poluga ili rucka ili dugme. Da skratim. Ciljevi unisteni, nasi krenuli, posada prezivjela, itd.
Ima li komentara?
Svojevremeno sam pisao na
http://groups.yahoo.com/group/Oruzje/. Ima tamo interesantnih tema.